Als je gaat werken in het StofLab bevind je je op historisch rijke grond.
De Waarderpolder heeft als een van de oudste (en beste) industrieterreinen van Nederland een prachtige geschiedenis. En in het bijzonder het Figeeterrein waar je je dan op bevindt. De Machinefabriek werd in 1836 Opgericht door Hendrik Figee als de firma H. Figee, een timmerfabriekje voor pakkisten in de Jansstraat in Haarlem. In 1838 is er de verhuizing naar de Leidse trekvaart net buiten de stadswallen van Haarlem. De pakkisten werden van binnen bekleed met metaal en metaalbewerking werd geleidelijk een steeds belangrijker onderdeel van de werkzaamheden. Tijdens een bezoek aan de Wereldtentoonstelling van 1851 in Londen maakte hij kennis met stoommachines en dat bracht hem op het idee zich meer met machines te gaan bezig houden en volgt in 1857 de oprichting van een werkplaats voor het herstellen van ijzeren werktuigen. Gedurende de jaren ’60 (van de 19e eeuw) vervaardigde Figee onder andere stoomketels, stoomheistellingen voedingstoestellen voor stoommachines, verrichtte men reparaties en leverde het bedrijf constructiewerk ten behoeve van bruggen en vuurtorens. In het jaar 1871 is de aflevering van de eerste stoom gedreven hefkraan met een hefvermogen van 500 kg, waarna in 1874 de oprichting is van de vennootschap onder firma als Gebroeders Figee met drie van de vijf zoons van Hendrik Figee: Hendrik jr., Thomas en Johannes en in 1882 geschiedt de levering van de eerste grijperkraan.
Op 27 juni 1896 zette Hendrik Figee jr. de v.o.f. Gebroeders Figee om in de N.V. Haarlemsche Machinefabriek v/h Gebr. Figee. Kranen groeiden in de jaren uit tot de grote specialiteit van Figee. Belangrijke klanten waren het Departement van Koloniën, de Stoomvaartmaatschappij- “Nederland”, de spoorwegmaatschappijen, diverse scheepswerven, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam en diverse overheids- en particuliere ondernemingen in Nederlands-Indië. In die tijd vervaardigde men de meest uiteenlopende producten zoals graafinstallaties, bruggen, theedrogers, liften en drukpersen. Op 13 januari 1961 werd de 100e elektrische havenkraan afgeleverd voor het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en kort daarna opdracht voor de levering van maar liefst 41 kranen, die in 1963 moesten zijn geleverd.
De uitbreiding van de havens in Rotterdam ging door, het toenemend gebruik van containers deed de vraag naar stukgoedkranen verminderen en het gebruik van containerbrugkranen toenemen, deze konden niet zelfstandig door Figee gemaakt worden. Enkele andere opmerkelijke producten waren onder meer een loopkraan van 750 ton bij een overspanning van 40 meter en een 36 tons baggerkraan voor Boskalis. Terwijl de markt voor kranen in Nederland sterk terugliep wist Figee in 1972 toch nog 25 van alle orders binnen te halen.
In 1977 neemt Figee de Nederlandse Kraanbouw Maatschappij (NKM) in Utrecht over en verplaatste de productie naar Haarlem. In 1983 neemt Figee ook een deel van de fabriek van werktuigmachines Hembrug over en op 18 november wordt er een overeenkomst bereikt tot het oprichten van N.V. Nieuwe Boomse Metaalwerken in België en de overname van alle gebouwen, goederen en technische kennis. Ondanks al deze initiatieven liep het aantal opdrachten in de jaren ’80 en begin jaren ’90 terug en ging het bedrijf zich meer richten op het verder ontwikkelen van drijvende kranen. Op het gebied van drijvende kranen voor massagoedoverslag werd de naam Figee een begrip en zelfs vergelijkbaar met een merknaam. Op 16 november 1999 wordt de grootste drijvende grijperkraan ter wereld afgebouwd, de kraan heeft een max capaciteit van 50 ton en is bestemd voor de OBA en heet Nijlpaard.
Dan verhuisd het bedrijf naar het Westelijk Havengebied in Amsterdam. In februari 2000 start Figee daar met een aantal grote orders, een 36 tons Lemniscaat kraan voor EQtrade Rotterdam en 2 containerkranen voor Yemen. In 2004 komty men in de problemen en worden er geen bankgaranties meer gegeven, dus opdrachten aanvaarden gaat niet meer en Figee is vleugellam. In maart 2005 gaat ook de tekenkamer en de verkoop van Figee failliet, 7 van de 9 werknemers worden overgenomen door KENZ Zaandam. De naam is vanaf nu KENZ-FIGEE BV. In 2006 wordt een 36 tons Lemniskaat grijperkraan gebouwd op ponton voor de firma Oldenburg (D) en ook worden de drie havenkranen voor Eritrea die reeds in Amsterdam geproduceerd waren in Zaandam afgebouwd, verscheept en in bedrijfgesteld. In 2009 wordt de FIGEE poot wat meer zelfstandig en gaat weer actiever de markt op. www.figee.com
Met dank aan kranenprojekt.nl